10 mai 2023

Sünnipäevapuu teekond Siguldast Hiiumaale

                                                      Gruusia tamme lehestik Nõmbal 9. mail 2023


 Sattusin Looduse omnibussiga 6. maikuupäeval Lätti. Peaeesmärgiks Siguda taimelaat. 

Siguldas polnudki ma veel käinud. Sealne Koiva 85 m sügav org pakub ikka vägevaid vaateid. Oleks veelgi sääraseid, kui enamust maastikku poleks lastud nõnda metsa kasvada. Kaabligondel kulges üle pea. Taamal punas Turaida üleskõpitsetud linnuse torn. Paar vaadet:



Oruveeru pealsel laadaplatsil käis üks melu ja sagimine, rahvas kirendas. Paraku kipun sellises massis närviliseks minema. Tuiad üldises voolus ringi nagu zombi, vilksad siia-sinna vaadata, ent millessegi eriti süveneda pole tahtmist. Eks peale surus ka ajalimiit, ikkagi selline ekskursioonibussiga käik. 


Aga siiski-siiski. Karoliina rodo mind lummas. Rodoliike on nii raske tänapäeval kätte saada, valdavad ikka üha hübriidide hübriidid. Seegi oli küll sort: P.J. Mezitt. Aga tühiasi. 8.50 euri istiku eest oli soodsalt saadud. Hiljem kodus istutama hakates selgus, et potis kogunisti kaks taime. Väegade hää!! 

Aga siis, aga siis... Kalsnava arboreetumi väljapanekus köitis tamm. Quercus iberica ehk gruusia tamm. Tänapäeval on see küll kivitamme alamliigiks taandatud. Veelgi tobedam, et mõned kaotanud üldse ära, tehes subspecies polycarpa'ks. Polycarpa tammesid olen ma omale Bulgaaria loodusest kaasa kaevanud. Gruusia tamm on ikka aga täitsa isemoodi, va polycarpa lehed pole üldse nõnda sügavalt hõlmistunud.

Kahjuks oli see tammeistik hirmus suur, üle mu pea. Seletasin, et bussidega viia vist ei saa. Müüja soovitas siis teisi tammi. Pärsia tamme näiteks, mille istik väiksem. See liik mul õnneks juba on. 

Tegin veel tiiru laadaplatsil, põikasin ürgoru veerule, pidasin aru ja... läksin tagasi ning ostsin selle gruusia tamme siiski ära. 20 euri säherduse istiku eest on tänapäeval vägagi odavalt saadud! Tarisin ta ekskursioonibussi. Vahepeal tegin õnneliku omanikuna selfi kah:


Bussi pagasiruumi ta mahtus. Ja Eestis väiksesse autosse kah. Vahepeatus ja kena pühapäev oli Sigastes Vaike talus. Ülesvõtted gruusia tammest ja karoliina rodost seal:



Murekohaks sai Lihula-Haapsalu mikrobussiubrik. Kuidas seda tammehiidu sinna mahutada? Niisiis olin sunnitud võtma ette puu retsimise. Lõikasin alt laiuvaid oksi ära ning kahjuks ka latva lühemaks. Siis oksad kokku, kiled teibiga ümber. Sellest kookonist jäi pilt siiski tegemata.

Reis läks õnneks, üleeile ma Hiiumaale koju oma gruusia tammega jõudsin. Ning eile, 9. mail võtsin ette istutamise töö. Varasematel aastatel ma olen vahel ikka just oma sünnipäeval eksoote istutanud. 2005 näiteks Taxodium distichumi, kui meenutama hakata. Sedakorda sai sünnipäevapuuks gruusia tamm. 

Ta miskipärast hirmsasti meeldib mulle. Kaunis lehestik ja selline saamislugu ja üldse. Ei raatsinud seda puud kuskile taha metsa ära peita. Pidasin pikalt aru, kuniks leidsin ainuvõimaliku platsikese Aadria õue tagaservas. Sinna hakkab kujunema omamoodi väike Kaukaasia nurgake. On kaukaasia tselkva, pärsia tamm, kaukaasia tiibpähklipuu, raudpuu, hürkaania vaher... Ainult pontose tammele võib hakata tulevikus see gruusia tamm kuklasse ronima. Aga mis teha. Kollektsionäär oli aiakujundajast minus võitu saanud. Selleteemalise loogi kirjutasin, Targu ajakirja tarbeks.

Tamme jämedad juured olid potis hullupööda keerdunud ja segi põimunud, nende lahti rebimine oli karm töö. Mõistagi läks natuke juuri ka puruks. Nojah, maha mina tema istutatud sain. Siia lõppu eile õhtul klõpsatud sünnipäevapilt oma sünnipäevapuuga:



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

Aprill teeb aprillinalja

  Suur osa Eestist on kaetud lumevaibaga. Nõnda ka Hiiumaa. Ei tea, kas olen vanaks ja tuimaks jäänud, aga ei morjendagi see õieti. Harjumus...