30 mai 2023

Omalose tulpide õitsemine

 Mu koduses Aadria õues on lõpuks käes Omalose tulpide õitsemine. Täpsemini küll Tulipa bakeri 'Lilac Wonder'. Mullu poebussil jäi silma üks pakk tulbisibulaid, mille kaanepilt lummas jalamaid. Selgus, et tegu on Kreeta endeemse tulbi (alam)liigi sordiga. Ning selle liigi suuremaid kasvualasid asub Omalose platool, kreeta tselkvapuude naabruses. 

2016. aprilli lõpul sai Omalose platool käidud, tselkvaid otsimas ja leidmas. Siis ei teadnud ma aga neist tulpidest veel midagi. Eks olime ka hiljaks jäänud, nende õitseaeg seal looduses jääb aprilli algupoolde. Oleks lummav näha sealseid lillaroosasid tulbivälju...

Aga ajab asja ära ka see kümnetaimeline rühm siin kodus. Tärkasid nad väga vara, aprilli algul, ent õitsemaminek võttis aega. Õitsesid ära kõik looduslikud tulbid, ka metstulbid ja Darwini tulbid lõpetamas, kui alles maikuu lõpupoole need kauaoodatud õied avanesid. Ilusad on nad tõesti, mu meelest ühed kaunimad tulbid ülepea. Aluselt ja südamikust kollased, kroonlehed helelillaroosad. Ja see lõhn... Ning üllatavalt suured on nad ka. Täitsa kohe nagu niiöelda päris tulbid!

Kahjuks kreeta tselkvate introduktsioon mul ebaõnnestus. Asenduseks siis vähemasti kaukaasia tselkva. Kuid Omalose tulbid näikse end tundvat siin vägagi hästi. Täitsa nagu oleksingi mu lemmikuimas paigas Kreetal. Seal ilusal, rahuliku õhustikuga, hinge läinud mägiplatool. Mõneti sarnast õhustikku loovad mu Aadria õues paekivivaremed ja -aiad, igihaljad pukspuud, mitmed vahemerelised kääbuspõõsad (lavendlid, salveid etc) ja Vahemeremaade tammed. Ning kõige krooniks praegu need tulbid

Ega oskagi siin pikka juttu heietada. Lükin otsa mõned Omalose tulpide pildid. 









Ning kõikse lõppu kollaaž neist. Justkui postkaart kukkus välja:



 

2 kommentaari:

  1. Jaa, 'Lilac Wonder' tulbid on ilusad! Ma olen neid istutanud aastate jooksul kokku kolme kohta, kuid õitsevad ainult ühes kõige päikselisemas, kuivemas peenranurgas. Tundub, et nad tahavad õitsemiseks sibulate suvist "küpsemist". Paljunevad ka stoolonite vahendusel jõudsalt. St lähevad laiali.

    Niisiis jään huviga ootama, mis järgmistel kevadetel saab!

    VastaKustuta
  2. Või nii.. Noh, see koht on võrdlemisi künka peal, liivakas kergemas mullas, lõunapäikses. Sarnastes tingimustes on mul nt hüatsindid aastaid õitsenud, sibulaid pole olnud vaja üles võtta suveks. Neti andmed stoolonite kohta on erinevad, mõnedel andmetel see bakeri ei paljune nendega. Hea teada, et siiski "stoloniseerivad"!

    VastaKustuta

Veel üks taimelaar Tšehhimaalt

  Põhjus, miks taaskord sai sealt Tšehhimaa e-shop Tropik'ikust tellitud on selles, et mullu novembris jäi mul seal nimekirjas kahe silm...